onsdag 13. juni 2012

Kebab og gulltenner (7-10.juni)

Da vi ankom Almaty måtte vi registrere oss på politistasjonen. Politimanen kikket opp da han mottok passet ”oh Norway – Breivik”. Får håpe det ikke henger i for lenge.Fra Hotellet i Almaty har vi utkikk til fjellene som ligger rundt byen. Dagen etter at vi hadde ankommet Almaty tok vi turen til Charyin Canyon med guide. Dette er en av de populære turistmålene i området som skal være en liten versjon av Grand Canyon. Det var en 5 timers kjøretur hver vei. Vi fikk en 2-3 timers flott fjelltur ned i fjellet. Vel tilbake i Almaty gikk vi på en lokal restaurant. Det merkes at språket har forandret seg, og at engelsk fremdeles ikke fungerer. En sporty kelner sørget for at vi raskt forstod hvilken type kjøtt det var snakk om.
Charyin Canyon
Tre Russere (som de fleste tror) på tur
Siste dagen før avreise til neste by ble det en ny fjelltur. Denne gangen sammen med to fra Australia og to fra Sveits. Turen gikk til Great Almaty lake som ligger over 2500 moh. På vegen opp fylte vi flaskene med friskt bekkvann. På toppen måtte vi vise frem pass til en soldat som var plasert ut. Det var et observatorium på toppen som var bygget av USSR. Her ble det mulighet til å lunsje før turen gikk ned igjen. Turen tilbake ble lenger en ventet. Vi gikk mot byen og fant til slutt en som kunne kjøre oss. Han var på vei til et bryllup, men rakk å kjøre oss tilbake før festen startet. Kevin fra Australia har vært guide i 20 år og har reist verden rundt. Han er nå på en 8 måneders reise sammen med kjæresten. Han er også svært interessert i fotball. De to første kveldene i EM ble sett på en lokal pub sammen med ham.
Nærmere Great Almaty lake kom vi ikke. Det var drikkvann, og vi fikk derfor ikke gå lenger frem.
Før vi kom til Kazakhstan fortalte Bjørnar om et program på TV han hadde sett hvor folk hadde kommet over Rema 1000 pose i Kazakhstan (feilproduksjon fra Kina). Bjørnar drømte om å oppleve dette selv. På fjelltur over 2500 moh gikk drømmen i oppfyllelse.
I løpet av oppholdet i Almaty har det blitt minst en kebab til dagen. Folk i alle aldre har gulltenner. De er visstnok dårlige til å passe tennene. Gulltenner er billigst, så de rike kjøper hvite tenner.
Toget til Tashkent tok 25 timer. Vi hadde laveste klasse, men fikk denne gangen seng. Det var senger på begge sider og ingen dører å lukke til ”rommet”. Det kom to mødre med tre barn å satte seg. Vi forstod etterhvert at de ikke hadde sengeplasser. Da kvelden kom satt de på gulvet mens noen av barna sov i enden av sengene vår. Barnevakt på toget fra Almaty til Tashkent