onsdag 25. januar 2012

Dragens år

Jeg fikk en dag alene i Beijing etter at familien hadde reist hjem. Denne dagen benyttet jeg til å teste ut couchsurfing. Dette er et nettsted hvor en kan sende en forespørsel til andre medlemmer om å få sove over. Jeg kom i kontakt med en kinesisk engelsklærer for studenter som skal til utlandet, og fikk lov til å overnatte på hostelet til elevene. Her bodde det ca. 10 stykker som skulle ta eksamen i engelsk for å få muligheten til å studere i utlandet. Læreren satte meg til å hjelpe en av studentene med søknaden til Canada. Jeg fikk middag hos dem, og viste dem noen bilder fra Beijing. Da de så bildet av meg som spiste gresshoppe var reaksjonen noe sånn som - æææææsj. På kvelden ble jeg dratt med på KTV som er kjempepopulært i Kina. Det er en form for karoke hvor du låner et eget rom. Har aldri følt kallet til akkurat dette, men det var gøy å prøve. De var "snille" og satte på engelske sanger til meg hvor det gikk i boyband med for eksempel Westlife - My love. Couchsurfing kan derimot anbefales på det sterkekste. En god mulighet til å treffe lokale folk og se hvordan de lever. Gode tips om området får en også med seg.

Det ble en ny kjekk uke med besøk. Da vi besøkte muren fikk vi snø. Noe mer sotete enn hjemme, men det var kjekt å se muren med snø som var i ferd med å legge seg. Henning hadde gjort god research og hadde funnet en god restaurant med Peking and. Tror Beijings spesialitet falt i smak hos de fleste. Noen av oss fikk også smakt på skorpion. Litt fresing i oljen og litt krydder, så smaker det ikke så værst. Vestlig nyttår ble feiret på en restaurant ved siden av hotellet. Tradisjonen med pakkeleken ble opprettholdt før turen gikk til nedtellingen mot det nye året. Rakkettene uteble. De ble spart til 23. januar.

Her rakk vi såvidt å komme oss inn før nedtellingen startet på den gigantiske skjermen over oss.

Med tog som gikk i over 300 km/t brukte vi ikke mer enn 4-5 timer til Shanghai. Da vi gikk på the Bund for å se på utsikten ble vi vinket bort av en kinesisk gruppe. De øvde på et eller annet, og ville gjerne at jeg skulle holde en tale om Norge. Jeg klarte å ro meg ut med at vi skulle synge nasjonalsangen. Litt kritikk fra mine norske kollegaer etterpå på at jeg startet (kan ha noe med kvaliteten på sangstemmen min å gjøre). Alle sammen kom seg fint opp i TV-tårnet hvor vi hadde en god middag med fin utsikt. Tusen takk til hele gjengen som kom ned på besøk. Utrolig kjekt å ha dere på besøk!

Her er vi i en hage i Suzhou hvor vi ble en av attraksjonene.

Da besøket dro var det tilbake til virkeligheten. I alle fall for en liten stund. Det ble pugging av kinesiske gloser en uke. Så var det avsluttende eksamen i kinesisk skriftlig. Da den var over begynte en ny ferie som varer i fem uker. Det er nå vinter i Kina, og i Shanghai ligger temperaturen rundt 0-10 grader. Det er høy luftfuktighet, og issolasjon virker å være helt ukjent. Det er blitt sagt at issolasjon har blitt et krav flere steder, men enda ikke i Shanghai. Derfor er det nesten like kaldt ute som inne. Vinduet mitt lekker en god del. Jeg har teipet fast en pappplate for å issolere noe. Om natta er det bare å pakke seg inn i tepper og dyne. Da jeg skulle undervise Carl trodde jeg at dem, som virker å ha mer enn gjennosnittet, skulle ha det godt og varmt. Da jeg kom inn i leiligheten var vinduene på vidt gap, og det var selvfølgelig iskaldt inne. Vi er nå inne i hovedferien til kinesere og det er kinesisk nyttår som står på planen. Dette er den store høytiden hvor familiene samles. Dette året skrev vi nyttår i Kina 23. januar. Vi hadde tacokveld hjemme hos Henrik, Sverre og Ragnhild. Turen gikk til the Bund på kvelden for å se på feiringen. En liten skuffelse var det da vi reiste hjem. Kanskje hadde vi for høye forventninger. Det smalt rundt over alt, men det var ikke så mye vi så. Det skydes naturlig nok alle høyblokkene som rakkettene ikke går over. Vi er nå inne i Dragens år som regnes for å være det viktigste av de tolv. Dragen er symbolet på hell og lykke i Kina, og dette året kommer det sannsynligvis til å bli født flere barn i år enn det vanligvis gjør. Jeg er født året etter dragens år - slangens år, som kommer igjen neste år.

Drage i Yuyuan garden

Det er nå ferietilstander i Kina og mye er stengt. En del i klassen ble syke rundt eksamen, og det varte en liten uke. Det ble i den tiden mye film og soving - etter eksamen. Nå er vi klar for å komme oss ut av Shanghai. Jeg og Henrik bestemte oss i dag for å reise til Sør-Korea på fredag og satser på å ende opp i Japen etterhvert.

Ønsker dere alle hell og lykke i Dragens år!

Ingen kommentarer: