mandag 26. desember 2011

Besøk av familien

Det var deilig å se resten av familien igjen. På en dag med usedvanlig dårlig sikt landet de i Shanghai. I over 400 km/t suste vi inn mot byen i Magleven. På hotellet som lå nær Fudan fikk de oppleve litt kinesisk væremåte. Jeg skulle komme bort å spise frokost med dem hver morgen. Jeg spurte da om hvor jeg kunne parkere sykkelen min. Det var imidlertid vanskelig. De hadde bare parkering for biler. Neste morgen sykklet jeg rundt bygget og parkerte sykkelen hvor de ansatte satte den, og fikk ingen kommentarer på det.

Dagene i Shanghai brukte vi blant annet på Yu-parken, Fake market hvor pruting ble prøvd ut, Acrobatic Show, middag i TV-tårnet hvor Marie måtte stille opp på bilder med kinesere og dyrepark etter fars ønske om å se panda.

Panda i Shanghai Zoo

Sykkling fra skolen og hjem


Neste stopp ble Xi'an hvor terrakottene stod øverst på programmet. Dette var en kjekk liten by (ca. 9 millioner innbyggere) hvor vi bodde inne i byen som har restaurert hele den 14 km lange muren rundt. På guideturen var vi innom et museum som inneholdt en gammel by som ble var regnet å være ca. 6000 år gammel. Terrakottene var et fantastisk syn. Hele prosjketet er svært imponerende i seg selv, og det bli ikke mindre imponerende med tanke på tiden det ble laget. Det tok ca. 38 år for de rundt 700 000 arbeiderne å fullføre jobben som skulle bli graven til Qin Shi Huang som regjerte fra 221 til 210 f.kr. På slike guideturer blir en oppfordret av guiden til ikke å kjøpe av boder langs veien fordi de selger fake-produkter. Dette er ofte for at vi skal kjøpe overpriste varer hvor de tar oss med. Mor kjøpte for eksempel 4 terrakottfigurer til 150 rmb. På vei til terrakottene stoppet jeg ved en butikk og prutet ned til 20 rmb. Jeg fikk også en figur mer. Å definere hva som menes med fake i Kina blir vanskelig i ulike situasjoner. Jeg tviler i alle fall på at mor, trass i å ha betalt 130 kr mer, reiste hjem med ekte terrakotter.

Terrakottahæren

Siste delen av ferien ble tilbrakt i Beijing. Her var det muligheter for å få prøvd litt mer eksotisk mat. Jeg hadde på forhånd bestillt hotell og reserverte også plass på en restaurant til jul. Jeg hadde ingen anelse om hvor restauranten lå i forhold til hotellet og krysset fingrene for at det ikke skulle være på andre siden av byen. Da vi kom til hotellet oppdagen jeg at restauranten lå rett ved siden av. Sjansen for det i Beijing var ikke særlig stor. Vi fikk sett den forbudte by som ble bygget på 14 år av 1 million mennesker , tianamen square, Temple of Heaven, sommerpalasset som var ferieboligen til keiserne og selvfølgelig den store muren. På julaften gikk vi vår tradisjonelle tur. Dette året var det en litt annen plass. Vi gikk i en park utenfor den forbudte by hvor eldre kommer og danser og slapper av. Det var en høyde som var bygget med massen som ble tatt ut under byggingen av den forbudte by. Da vi kom opp på toppen hadde vi utsikt over hele den forbudte by. På kvelden gikk vi over til nabohuset og spiste en fantastisk buffetmiddag. Nissen med kinesiske trekk stakk også innom. Vi hadde en fin kveld sammen og ble enige om at dette var en god nr. 2 feiring. Julaften i stølslægå 18 blir det ikke bedre enn.

Jeg smakte på gresshoppene...

...Marie og far prøvde ut slange, mens mor smalt til med glasserte jordbær og Kiwi

Familien samlet på muren 1. juledag

Familien reiste hjem i dag. Det var fantastisk å få besøk av dere, og det betyr mye at dere tok turen. Nå skal jeg tilbringe en dag alene i Beijing, før jeg i morgen reiser til flyplassen for å ta imot nytt besøk. Jeg gleder meg ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Jonas! Kom heim til vanleg Jærver, vind,regn og 5grader. Etter ei god natt,pakker eg nå ut alt me hadde med oss frå Kina. Hesten er like heil og står nå på rommet ditt. Takk,Jonas for ein flott og anderledes juleferie i Kina.
Helsing mor,far og Marie