lørdag 11. februar 2012

8 millionbyer på 12 dager

Kina fant opp kruttet, og de har bevist at de kan bruke det også. I en uke smalt det. Den siste natta luktet det fyrvekeri inne på rommet hele natta. Som tidligere nevnt er det ikke smart å gå med grønn lue - om du da ikke vil uttrykke at kjæresten din har vært utro. Det er også et par ting knyttet til nyttår som er verdt å passe på. Det har blant annet blitt sagt at du ikke skal vaske huset på nyttår fordi du da vasker ut lykken for det nye året. En viktigere ting å passe på er å ikke klippe håret denne dagen. En kineser sa at da er det fare for at onkelen din kommer til dø.

Henrik og jeg fikk flybilletter til Seoul i Sør-Korea 28. januar. Det var en spontan tur, og mye ble planlagt underveis. Her kommer et sammendrag fra turen:

28.januar
Vi tar flyet tidlig fra Shanghai til Seoul. Etter å ha gitt fra oss fingeravtrykk i passkontrollen var vi inne i Sør-Korea. Å finne nøyaktige tall på hvor mange innbyggere byen har er ikke lett. Tallet varrierer fra 10 - 25 millioner som skulle være i nærheten av Shanghai. Det ble et nytt metrosystem å sette seg inn i før vi tilslutt fant frem til hostellet. Kultursjokket var et faktum allerede da vi gikk inn på hostellet. Etter to måneder i Kina med vinter hvor det er nesten like kaldt inne som ute var det et sjokk å komme inn en plass hvor det var godt og varmt. Det var til og med lagt ut varmematter på gulvet. Ute er det omtrent samme temperatur som Shanghai. Vi tok turen til Gyeongbokgung Palace som første gang ble bygget i 1620, og senere gjennoppbygd etter ødeleggelser. På vei inn ble vi omringet av en gruppe i oransje drakter. De drev frivillig guideing. Vi takket selvfølgelig ja. Guiden vår snakket rimelig bra engelsk, kunne mye om slottet, og svarte bra på spørsmål. Hun var 14 år og ønsket å bruke ferien til å lære utlendinger om den Sør-Koreanske kulturen. På vei ut ble vi stoppet av en gruppe studenter som skulle intervjue utlendinger som en del av engelskundervisningen. Jeg skulle blant annet velge ut det fineste skriftspråket - av kinesisk, japansk og koreansk. Gikk for koreansk i den sammenhengen. Utenfor palasset var det en gruppe protestanter. Ser lite til det i Kina. Da vi gikk nedover hovedgaten fikk plutselig Henrik et lite barn i armene. Faren ville gjerne ha et bilde av en utlending. Noe er fortsatt det samme. For å sjekke prisforskjellen tok vi oss en tur på MacDonalds. En Big Mac i Shanghai koster ca. 25 kr. I Seoul var prisen 35 kr.

En del av Gyeongbokgung Palace

29.januar
Vi tok metroen til sentrum og gikk et stykke gjennom byen hvor vi blant annet gikk innom en kirke hvor det var gudssamling. Vi gikk opp på en høyde hvor Seoul Tower befant seg. Her kom en ny forandring fra Shanghai. Både det å komme opp i høyden, og at det faktisk var mulig å se ting. Da vi kom til Seoul ble vi nesten blindet av solen. Det hender det er blå himmel i Shanghai, men det er alltid et eksoslag som sørger for at sola ikke trenger helt gjennom. Selv om tårnet er mindre enn Shanghai sitt tårn var det mye bedre utsikt fra Seoul Tower. Turen videre gikk til Seodaemun fengselsmuseum. Det ble blant annet brukt av japanerne til å huse politiske opprørere. Det hadde en egen kjeller til torturering. Det var mye trist historie å lære om her.

Utsikt over Seoul. Her hadde par hengt opp låsen for å sikre forholdet.

30.januar
Turen gikk sørover med hurtigtog til Busan som er den nest største byen i Sør-Korea. Vi var innom et tempel som lå helt nede ved havet. I nærheten av hostellet var det en lang fin strand som virket å være en god plass å være om sommeren når badetemperaturen er bedre enn i januar.

31.januar
Etter fire dager i Sør-Korea skulle turen gå videre til Japan med nattbåt. Vi rakk å se Busan Tower og fiskemarkedet. Fiskemarkedet var en flott opplevelse. Vi spiste på en lokal restaurant på markedet. Henrik stoppet for å sjekke menyen og ble dyttet inn av en liten koreaner som svarte "fish barbecue" på alt han spurte om. Her fikk vi for første gang sitte på gulvet. Det ble selvsagt en del latter når to stykk på 1.89 skulle få det til å funke. Maten var alle tiders. Har aldri før spist så mye fiskekjøtt i løpet av et måltid før. Da kvelden kom var tiden kommet for å gå ombord. Litt nærvøst var det i forhold til hvordan sjøforholdene kom til å bli. Vi kjøpte nederste klasse, og skulle ligge på gulvet i et 14-mannsrom. Det ble heldigvis ikke 14 stykk, men vi kom sist inn og fikk plass i midten.

Selger på fiskemarkedet i Busan

Fiskerestauranten i Busan

Om bord i båten. En koreaner som var halvparten av vår lengde gliste bredt da vi kom inn og var tydeligvis fornøyd med at han hadde sikkret seg to madrasser.

1. februar
Havet oppførte seg eksemplarisk og vi kunne gå i land i Japan i god form. I passkontrollen sørget vi for at køtiden trakk ut. Det var en lang rekke spørsmål om hva og hvor vi skulle, men folkene var for all del hyggelige. Inntrykket var med en gang at Koreanerne var bedre i engelsk, men japanerne tar plassen fremfor kineserne. Vi tok toget til Hiroshima, og var fremme der klokken 15.00. En rask tur innom turistinformasjon, og så ned til byen. Det føltes noe spesielt å gå rundt på minnesplassen etter atombomba som falt her 6. august 1945. Det var en park hvor det var flere minnesmerker. I nærheten lå også ruiner fra en kirke. Hiroshima var en liten og koselig by med sine litt over 1 million innbyggere. Vi satset på å komme oss videre samme dag med nattbuss til Osaka. Den gikk klokken 22.00. I en desperat jakt etter noe å spise timer før bussen gikk, kom vi plutselig til en fin gate hvor en gul M med rød bakgrunn lyste mot oss. Big Mac i Japan hoppet opp til 50 kr.

Minnesmerke etter atombomba

2. februar
Klokken 5 kom vi frem til Osaka neste morgen. Det er japans tredje største by. Det blåste og det var kaldt. Ingenting var åpent, og vi hadde ingen anelse om hvor vi skulle gå. Vi begynte å vandre ned en gate. Folk var på vei hjem fra fest, og flere steder stengte enn det åpnet. Senere fant vi ut at det kanskje var den minst sentrale plassen å bevege seg mot. Vi fant i alle fall en av serverdighetene. Det som skulle være Busan Tower. Det var mildt sagt en skuffelse. Etter to-tre timers vandring fant vi en Starbucks som hadde åpnet. Takk for god kaffe og varme lokaler. Vi fikk tak i et tursistpass og satte oss på metroen for å utforske Osaka på en mer organisert måte. Vi kom oss opp i et tvillingtårn med god utsikt og som imponerte mer en det som skulle være tårnet. På kvelden prøvde vi ut et pariserhjul som var midt i et kjøpesenter. Da kvelden kom satte vi oss igjen på nattbussen med destinasjon Tokyo. Det var en stund usikkert om den kom til å gå på grunn av snø. Midt på dagen snødde det kraftig i ca. 30 minutter.

Her blir vi intervjuet av barneskoleelver da vi besøkte et slott i Osaka.

3. februar

Da vi kom frem til Tokyo merket vi at det hadde vært tre netter med båt og buss. Når vi legger til mye gåing begynner det etterhvert å lukte mindre bra. For å sitere Henrik i Tokyo "En blanding av ridderost og ostepopp". Etter en god dusj begynte vi å se oss om i Tokyo. Tokyo noen lister den største byen. Innbyggertall skrives i alt fra 13-33 millioner. Vi var innom et palass som lå i nærheten. Senere på dagen kom Jens og Geir fra klassen. På kvelden var vi nede i byen med et lyskryss på listen over serverdigheter. Fotgjengerlysene blir grønne på alle hjørner på samme tid, det er et stort kryss og et hav med folk som skal over. Da fikk vi litt av følelsen av at det er mye folk. Et inntrykk fra Tokyo er at alt virker å være litt mer organisert enn Shanghai. Jeg fikk inntrykk av at blant annet køkulturen i Beijing var mer organisert enn Shanghai. I Japan var det store mengder folk på metroen. Når en så seg om stod alle fint og rolig i kø.

Parken midt i Tokyo.

4. februar
Det var deilig å få en natt i seng for første gang i Japan. Vi var innom Akihabara Electric Town som var en stor markedsplass for elktroniske varer. Det var en stor park midt i byen hvor slottet ligger med høye murer rundt slik at det ikke går an å se inn. Det var uansett en flott park med hele bybildet i bakgrunnen. Vi har sett tårnene til de fleste byer vi har vært innom, og måtte selvsagt få med oss Tokyo Tower. Det skal visstnok være en etterligning etter Eiffeltårnet i Paris. Tårnet i Tokyo er 13 meter høyere. Her fikk vi sett solnedgangen over fuji-fjellet. Verdens største fiskemarked ligger i Tokyo. Det var desverre stengt, men vi fikk sett området og et norsk flagg på et av vinduene. Vi spiste sushi på en lokal restaurant som erstatning. Vi skiftet overnattningssted, og skulle prøve ut Capsule. Det er et japansk konsept hvor du sover i en boks på rom med mange andre.

Klar for en natt i boks

5. februar
Siste dagen i Tokyo. Dagen brukte vi til å se Japans nasjonalsport – Sumo bryting. I forhold til mine assosiasjoner var ikke profesjonell idrettsutøver det første jeg tenkte. Det var god stemning og mange imponerende kamper. Det begynte med kamper fra lavere divisjoner tidlig på dagen og gikk opp til de øverste på slutten. Det var noen utlendinger med. En av dem kjørte en litt annen stil. Han så ganske tynn ut ved siden av de andre. Han kom likevel ganske langt, men ble slått ut av han som senere vant finalen. Det ble en liten overraskelse da ”deg være ære” melodien ble spilt av under en av sermoniene. Nattbuss til Kyoto var neste ting på planen.

Om få sekunder smeller det

6. februar
Kyoto ligger ikke langt fra Osaka. Ruten måtte bli slik siden båten til Shanghai går ikke langt i fra. Kyoto har rundt 2000 tempel. Vi rakk å se et par av de, og fikk også sett Kyoto Tower. Samme dag reiste vi til Kobe hvor vi skulle ta båten til Shanghai neste dag.

7. februar – 9. februar
Det var knyttet stor spenning til båtturen til Shanghai som skulle ta 48 timer. Ut langs kysten ved Japan var det stille og rolig. Da vi kom ut på åpent hav på vei over til Shanghai var tonen en annen. Selv om det var mye bølger funket medisinen fra Japan ypperlig. Det var to dager med avslapping . En eldre herremann som sov på rom med oss fortalte om backpackerturen sin gjennom Europa i 1972 som varte i 8-9 måneder. Vel tilbake i Shanghai gikk turen rett hjem til skolekantina.

Vi seilte inn kanalen til Shanghai. Det var stilig å se all skipsaktiviteten. På denne båten var hele familien sammen med hønene ombord.

Det var deilig å komme seg ut av Shanghai i noen dager. Det ble en effektiv tur hvor vi fikk sett mye. Både Sør-Korea og Japan hadde mye interessant å by på, og de skilte seg ut fra Kina på visse områder. Selv om vi måtte være effektive for å få sett ting i byene, ble det også tid til å slappe av med lesing både i park og på Starbucks.