mandag 12. desember 2011

Julesteming og (halv)maraton

Julestemningen har begynt å innta Shanghai. Selv om de egentlig ikke feirer jul er det pyntet og julemusikken går over anlegget på kjøpesenteret. Fordelen her er at butikkene ikke starter julen i oktober, men i slutten av november. Temperaturen varrierer ganske mye, men generelt begynner det å bli ganske kaldt her også. Issolering settes det ikke særlig mye pris på her, så det er nesten like kaldt inne som ute.

Julestemning i leiligheten

For noen uker siden fant vi ut at vi hadde en del romkammerater. I en skuff lå en hel koloni med kakkerlakker. Det ble litt kakkerlakkgør under noen sko, men vi ble kvitt dem og ingen har foreløpig stillt opp i begravelser.

Vi hadde muntlig eksamen i kinesisk 2. desember, og er nå ferdige med alle eksamner før jul. Jeg fikk god hjelp av en kinesisk venn med muntlig eksamen hvor vi skulle ta opp en samtale med en kineser og presentere samtalen for klassen. Jeg spanderte middag som takk for hjelpen. Under middagen foreslo han at jeg ikke burde gå med luen jeg hadde. Den har grønt i seg. Slik jeg forstod det betyr det at når en mann går med grønn lue at han har fått den av kjæresten fordi hun har vært utro. En av mange kulturforskjeller som jeg ikke har fått med meg. Nå har jeg kjøpt nye lue. Vi har nå bare undervisning i kinesisk fremover, og vi kan derfor nyte førjulstiden i Shanghai.

Mandag 5. desember var vi inne i byen for å få med oss en innspilling av "China got talent". Utlendinger var visstnok ønsket blant publikum, så vi fikk gratis inngang. Dommerne (blant annet en kjent kinesisk komiker) kom etterhvert inn og showet startet. Vi fikk ikke med oss så mange grupper. Dommerne brukte lang tid på hver gruppe, så skulle de ha pause. Uansett en kjekk opplevelse.

China's got talent - her en gruppe foreldreløse barn som gikk videre

I oktober bestemte en liten gjeng seg i klassen for at vi skulle løpe Shanghai halv-maraton (21 Km). Vi meldte oss på og startet opptreningen. Ganske kjekt å lese treningsprogram på nettet hvor det stod minimum antall treninsuker for å klare dette var satt til 19 uker. Så lang tid hadde ikke vi. Dagen før var det julebord for nordmenn med norsk julemat. Kanskje den ene sjansen i år til å få det, men som desverre måtte droppes. Dagen før var det pasta og frukt med en avslutning bestående av filmen Home Alone og julesnop sammen med Jens og Henrik. Absolutt en god oppladning. Løpet startet klokken 7.30 4. desember og gikk fra The Bund til Expo området. Det var 8000 som løp halv maraton og 4000 som løp hel. Det var litt kaldt om morningen, men det kom seg utover. Vi havnet av en eller annen grunn bakerst i startfeltet, og kom ut et kvarter etter at startsskuddet gikk. Heldigvis hadde vi chip som målte eksakt tid. Jeg hadde kjøpt inn mp3-spiller. Etter 8 km stoppet den midt i "En stjerne skinner i natt". Hadde kanskje noe med kveliteten jeg kjøpte. Løpet gikk ellers ganske greit. Mot slutten ble det imidlertid ganske tungt. Jeg hadde et mål om å løpe under 2 timer. Da det gjenstod 3-4 km tilsa tiden at det hang i en tynn tråd. Det var da det kom en reddende engel fra Japan. Jeg løp ikke noe saktere enn de rundt meg, men han ville av en eller annen grunn svært gjerne at jeg skulle henge meg på ham. Han holdt motivasjonen min oppe og løp foran meg helt inn til mål. Tiden ble 1.58.14

Shanghai halv-maraton

Denne helgen var vi fire stykker som tok turen til Yellow Mountain som skal være blant de flotteste fjellene i Kina. Vi tok buss i 6 timer og tilbrakte første natten på et hostell i gamlebyen. Dagen etter var det en lang og fin tur i fjellet. Den ble kronet med solnedgang. Vi stod tidlig for å få med oss soloppgangen som var fantastisk. Etter frokost gikk vi en liten tur hvor vi fikk se mer av fjellformasjonene. Det var også imponerende å se hvor mange timer som er lagt ned i stibyggingen. Det var trapper over alt som var lagt til eller hugget ut, trasseer langs fjellsider, broer og tunneler. Selv om det er utenfor sesongen var det likevel en del folk. Vi fikk flere ekstrapauser på vei opp hvor vi måtte stille opp på bilder med kinesere.

Solnedgang Yellow Mountain




Nå gleder jeg meg utrolig til besøkene som kommer fremover!

Lykke til med eksamen til de som ikke er ferdige med det! Nyt førjulstiden alle sammen :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei,hei Jonas.

Dere (mor,far,Marie)må ha en GOD JUL der nede. Helsa til dei.
Du husker vel kæ eg sa når du va heima? Pass på at far ordne det!!!
(silkedressen til vinen min)
Gildt du skrive så eg får følga med.

Hilsen faster