søndag 20. november 2011

Da tou

Eksamensperioden er for alvor i gang, og nærmer seg nå heldigvis slutten. Vi er ferdige med tre eksamner og skal ha to til før juleferie - blant annet muntlig eksamen i kinesisk. På eksamen nr. 2 skulle jeg ned i klasserommet som eksamen ble avholdt i for å slappe av litt før det smalt. Da vi kom ned fikk vi beskjed om at eksamen skulle starte 30 minutter før planlagt. Det ble en ringerunde for å gi beskjed til folk om at vi startet om få minutter. Føler at begrepet "last minute information" virkelig begynner å feste seg her nede. For å roe eskamensnervene kastet vi tennisball før det braket løs. Jeg investerte i den for noen uker siden, og den har gitt glede for noen og frustrasjon for andre i pauser og tiden rett før eksamen.

Min kjære sykkel blir stadig utsatt for trakkasering. Får mange positive kommentarer fra klassen på sykkelen. Kineserne derimot ser ikke ut til å syns den er like bra selv om de absolutt har sett gamle og dårlige sykkler før. Da jeg stod utenfor en restaurant kom det fem stykker ut som pekte og begynte å le av sykkelen (skal jo ikke utelukke at det kan være meg de ler av). På vei til skolen kom det en moped opp ved siden av meg. Han tok et drag av sigaretten, så på sykkelen, lo, og kjørte videre.

For å bekrefte at jeg fremdeles er langt i fra voksen tok jeg turen til en fornøyelsespark i Shanghai sist helg med noe kammerater. Hele parken var dekkorert med gresskar ettersom Halloween nettopp er over. Om kvelden var folk kledd ut som monster og forsøkte å skremme livet av folk. Da vi kom til parken valgte vi å ta tømmerrenna først. Var et dårlig valg - selv om vi tok på regnslag ble vi ganske våte. Det var en del bra karuseller som var vært å prøve uten å bli våte. Vi fikk også tilbake noe av følelsen av å være utlending i Kina. Vi måtte stille opp flere ganger med folk som kom for å ta bilde av oss. Ellers hadde parken funnet en Aqua-sang som de valgte å spille på repeat hele dagen.





Kineserne er opptatt av å bevare harmoni, og er svært forsiktige med å si noe som kan fornærme. Da vi jobbet i grupper med kinesere var det flere ganger i starten at de vegret seg for å legge frem sine forslag. De var også svært forsiktige med å kommentere for mye på våre. Det er likevel en ærlighet på noen områder som gjør at akkurat denne biten skurrer litt. Når det gjelder kommentarer om utseendet er de ganske ærlige. Min opplevelse var da jeg satt å så fotballkamp og en kineser sa til meg: "You have a very big head! Your Chinese nickname should be Da tou - means big head". Da dette ble kjent i klassen ble selvsagt det offisielle kallenavnet mitt Da tou.

En kveld oppdaget jeg at jeg hadde blitt utsatt for en svært usportslig spøk. Håper enkelte fra Stavanger kan vise mer voksen oppførsel i fremtiden.
Jeg er selvfølgelig ikke sint på Henrik, bare veldig skuffet.

Ingen kommentarer: