søndag 30. oktober 2011

Tiden flyr

Da er det nesten akkurat en mnd siden jeg tok turen hjem til Norge i høstferien. Det var deilig å smake god norsk mat og treffe venner og kjente. Det var en nytelse å oppleve 10 grader, vind og regn i norske naturomgivelser. Jeg reiste tilbake til Shanghai med bagasjen full av norsk mat og pakkekalender fra mor.

Den første uken ble jeg forkjølet. Er egentlig for at systemet ordner opp selv, men det er en travel tid så det passet ikke særlig bra. Jeg kjøpte noe medisin på apoteket. Den ble jeg ganske trøtt av. Da tok jeg med meg en kinesisk venn for å finne noe skikkelig. Jeg ble da forklart av min venn at jeg hadde kjøpt noe vestlig medisin som gjorde at jeg ble trøtt. Jeg ble anbefalt noe kinesisk. Jeg spurte om det var noen bi-effekter og fikk til svar at det var kinesisk medisin. Logikken i at det betyr null bi-effekter burde jo jeg og forstått.

Min kjøre sykkel har etter 2 mnd blitt stjålet. Denne gangen ble både sykkel og lås tatt med. Har likevel en teori om at det er tryggere å ha sykkelen utenfor huset i Shanghai enn i Nygårdsgaten 52. Jeg har investert i ny sykkel som er brukt. Det er et svært gammelt beist av en sykkel. Har fått en del kommentarer fra både kinesere og nordmenn. Den scorer ganske dårlig på akserelasjon og handling, men toppspeeden er ganske bra. Det meste er skjevt eller løst, men fordelen er at den er såpass lite verdt at ingen (forhåpentligvis) gidder å stjele den.

Undervisningen av Rong Rong og Carl er fremdeles hver søndag. Første gangen etter norgesbesøket tok vi turen til en park etter at de hadde spandert lunsj på en Sør-Koreansk restaurant. Kjekt å se at det finnes grønntareal også i Shanghai. Vi tok en tur i en liten båt på vannet. Jeg og Carl satt fremme. Noe som innebar at jeg måtte rette opp styringen nesten hele tiden. Han var svært ivrrig etter å krasje i andre båter, fugler og kjøre oss på land. Fikk en god del undervisningsmaterial med fra Norge som har hjulpet en god del. Er litt lite konsentrasjon på de når jeg bare snakker, så da funker det bra å la dem gjøre litt selv. Må si at det er en helt fantastisk lunsj som blir servert før undervisningen. Det er fisk, kjøtt, suppe, grønnsaker i ulike varianter og den store overraskelsen - ris. Bestemoren kommer som regel over hver helg. Hun bor på en øy ca. en time utenfor Shanghai. Denne søndagen fikk jeg med en pose med appelsiner som hun hadde plukket fra appelsintreet i hagen sin.

Får ikke alltid følelsen av å være lang hjemmefra.

Vi har vært på vår første klassetur. Turen gikk til Ningbo som ligger 4-timers busstur unna. Vi besøkte NIP (Nordic Industrial Park). Her var vi på omvisning hos noen av bedriftene som har etablert seg i Kina. Siden vi betaler en del i årsavgift på BI, skulle det bare mangle at vi sov på et 5-stjerners hotell. Frokosten var en buffet av det gode slaget. Turen neste dag gikk videre til en by som hadde værdens største markedet som var inne i skikkelige lokaler. Her var det over 60 000 butikker. Med andre ord litt større en kvadrat. Vi rakk naturlig nok ikke å komme oss gjennom alle avdelingene.

Leketøysavdelingen på verdens største marked.

Her er vi på et lite fiskemarked som lå ved siden av hotellet. Gult kort til Sverre for usportslig oppførsel på dette bildet.

Ingen kommentarer: