mandag 12. september 2011

Lærer og elev

PC-en min har sagt takk for seg, og nekter å gjøre seg tilgjengelig for bruk. Heldigvis har Jens Petter to, så jeg får låne hans til jeg får skaffet meg en ny.

Vi er nå i full gang med skolen. Før vi startet fikk vi kjenne litt på det kinesiske byråkratiet. Registrering og helsesjekk som innebar mye venting. Begge dagene var jeg heldigvis langt fremme da vi skulle stille opp i køen, så jeg var ikke den som måtte vente lengst. Da vi skulle finne et grupperom i helgen for å lese et par timer, viste det seg å være litt mer avansert en først antatt. Etter en stund fant vi ut at vi måtte fylle ut to skjemaer (hvor alt står på kinesisk), levere det til resepsjonen som gir oss et grupperomnr. Deretter går turen til etasjen rommet ligger og personen som skal låse opp må finnes. Lite effektiv, men så har vi det med sysselsettingen.

Vi har startet med to fag. Det ene er Chinas Financial Market. Her har vi en svært dyktig lærer. Han snakket flytende engelsk, og virker å være svært kompetent i tillegg til å være en god lærer. Han viste oss en artikkel hvor han var avbildet i DN med en to-siders artikkel. Han visste hva han hadde sagt, men ikke hva de skrev han hadde sagt - forståelig nok. I dette faget er vi blandet med andre studenter, og ble inndelt i tilfeldige grupper som vi skal jobbe i. Jeg er på gruppe med ei fra Norge, tre fra Hong Kong og ei fra Japan. Dette faget har vi i et rimelig slitt klasserom. Det andre faget - Marketing research and management avholdes i lokaler som holder minst like høy standard som det vi er vant med i Norge. Er jo fint å oppleve begge deler. Læreren her virker ogå dyktig, men engelsken er ikke veldig bra. Det er deiligt å endelig komme skikkelig i gang. Det virker som det er lagt opp til kortere, men mer intensive perioder.

Ellers har jeg selv tatt en liten jobb som lærer. Ganske tilfeldig at jeg endte opp med akkurat det, men gleder meg til å starte. Det var en dame som kom bort til meg da jeg satt å leste på en kafe en kveld og fortalte at hun trengte en engelsklærer til barnet sitt. Vi snakket litt og ble enige om at jeg skulle ringe om det var interessert. Først snakket jeg med de på BI-kontoret. De mente jeg burde få i allefall 100-150 RMB pr time. Jeg sa at det hørtes mye ut siden de på Mac Donalds får 6 RMB i timen. Men så var jo jeg fra Norge, og det hjalp lite at vi er i Kina. Damen hentet meg i går, og jeg ble med dem hjem. En venn av henne kom med barnet sitt som også skal undervises. Jeg snakket og lekte litt med barna mens maten ble gjort klar. Det ble en god tradisjonell kinesisk lunsj før forhandlingene startet. Jeg syns jo det er helt topp å få komme til en kinesisk familie, så jeg hadde ikke store krav. Det endte likevel opp med at jeg får 100 RMB (ca. 85 NOK) i timen for å undervise Carl og Long Long (begge 6 år) en time hver søndag. I tillegg skal jeg få servert lunsj før undervisningen starter. Om det var andre ting de kunne gi, var det bare å si fra. Tar gjerne imot tips til metoder og læringsaktiviteter!

I dag tok vi turen til akvariet, som var "litt" større enn akvariet i Bergen. Blant annet hadde de verdens største vanntunnell. Vi tok også en tur opp i TV-tårnet som ligger i samme området. Da vi skulle ta noen bilder av hverandre merket vi at det ikke bare var våre kamerar som tok bilder av oss. Blant annet var det to mødre med to barn som stilte barna opp med oss og tok bilder - før de gav kameraet til et av barna som tok bilde av dem og oss.

TV-tårnet

Akvariet i Shanghai

YuYuan Garden

Basket med klassen

2 kommentarer:

Ingrid sa...

SÅ utrolig spennende at du skal lære to kinesike barn engelsk. Det må være så gøy å få en liten fot innenfor en kinesisk familie, og oppleve hvordan de har det. Du er tøff som tar en slik utfordring, men du kommer til å klare det kjempebra!! Gleder meg til å høre hvordan det går. Carl og Long Long er forresten utrolig heldige som får leke og lære sammen med deg Jonas.

Anonym sa...

Hei, hei Jonas

Veldig spennande og lesa om det du opplever der nede, er som et eventyr. Er innpå og følger med deg hele tiden:-))

Hilsen faster