søndag 7. august 2011

Mot Shanghai

Det har vært en fantastisk sommer! Jeg har vært en uke i Italia med familien for å feire Lillegutt sin kommende 50-årsdag. Jeg har vært en uke i Fusa hvor det var mye fint å se. Jeg har også vært heldig å få besøk i over en uke hvor bla. Solveig, Bjørnar, Asle og jeg vant overlegent mot Siren, Stine, Henning og Bjarte i Kubb. Mandag før jeg reiste var jeg på besøk på hytten til Henning hvor det ble en knalldag med 34km dresinsykkling, bading og grilling.

Jeg reiste fra Norge onsdag 4. august, og etter å ha brukt 10 timer på å bli kjent med Frankfurt flyplass gikk turen videre til Shanghai, Kina. I Frankfurt møtte jeg Kristine og Malin fra klassen i Bergen. I passkontrollen var det gledelig å få melding om at Bryne endelig har prestert å vinne en kamp igjen. En utfordring vi hadde sett for oss var hvordan vi skulle komme videre fra flyplassen. Det ble ikke noe problem da flyplassen hadde egne folk til å organisere taxi for oss som ikke snakker kinesisk. Overprist til de grader var det nok, men vi kom oss frem. Taxisjåføren ble ganske sur da han fikk det han mente var lite i tips. Forstod senere at det ikke er normalt å tipse, så det har han nok lært å kreve av utlendinger.


Jeg skal bo ett år i Kina og skal gå på Fudan University. Her tar jeg mitt siste år på Bachelor i int. markedsføring. Første måned er det språkkurs før semesteret starter i begynnelsen av september. Skolen har ca. 25 000 studenter så her blir jeg ikke alene.


Hovedinngangen til Fudan med Mao i bakgrunnen

På hotellet stod de klar - en åpnet døren på bilen, en tok bagasjen og en gjeng stod klar i resepsjonen. Var ikke noe særlig dyrt hotell, men sysselsettingen skal det ikke stå på. Jeg rakk en visning før kvelden kom. Når en tar taxi må en ringe til noen eller evt. få de på hotellet til å si adressen på kinesisk. Da kvelden kom gikk jeg utenfor hotellet og fant en spennende gate med åpent marked. Luktet herlig på fisk og kjøttavdelingen. Ellers kunne en få kjøpt levende skillpadder, høner, ender osv. Jeg stanset ved en av bodene og skulle gjøre et forsøk på å få meg noe mat. Heldigvis var det et bilde av en kylling så jeg pekte på den. Da fant de noe som så ut som og smakte kylling. Imens jeg ventet kom en gammel mann bort og forsøkte å forklare hva de andre tingene var ved hjelp av hopping, armer og lyder.


Rett utenfor hotellet - 3 eller 4 etasjers vei.

På fredagen var jeg på en del visninger både gjennom agent og som jeg hadde funnet selv. På kvelden reiste jeg og spiste Sushi med reisefølget fra Frankfurt. Smakte overraskende bra!


Utsikten fra leiligheten til Kristine og Malin

Lørdag var registreringsdag på skolen. Venting og mye papir er stikkord her. En i klassen som kommer fra BI Drammen - Jens Petter - bodde alene nær skolen hvor det var et rom ekstra. Jeg ble med ham hjem og bestemte meg for å flytte inn der. Det er 5 min fra skolen og grei standard. Det er en del billigere enn det de andre betaler, men vi har et minus - vi bor i 7. etasje og har ikke heis ;) Det ble derfor en umulig oppgave å bære 35 kg bagasje opp i 35 varmegrader uten å svette over middels.

I dag har vi fått vite at det tydeligvis var et problem for landlorden at det flyttet inn en til. Jeg tilbød meg selvfølgelig å flytte ut, men Jens ønsket å dele leilighet. Dermed får vi litt erfaring med forhandlinger i Kina helt i starten. Jens har kinesiske kjæreste, og hun har hjulpet oss en hel del med dette. Vi får se om vi klarer å overbevise dem uten å betale mer. Om ikke starter jekten på ny. Det er uansett mye tid de første dagen etter skolen og leilighet er ikke problem å få tak i. Ellers har vi sittet inne nesten hele dagen. Skolen var avlyst pga storm. Noen snakket om at det kunne bli den værste stormen i Shanghai på 10 år. På VG i dag morgen lå det en artikkel med bilde av to som går i klassen min. Overskriften var "rister i veggene" og videre at 500 000 var evakuert. Hørtes litt i overkant dramatisk ut. Stormen kom ikke rett mot oss og det ble dermed ikke noe særlig. Det blåste litt, men ikke noe mer enn en frisk høstdag på Jæren.


Rommet mitt (kanskje)

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Kjekt med oppdateringer fra Shanghai- gleder meg til videre lesing :) Lykke til med forhandlingene og med skolestart :)

Trine Selvikvåg sa...

Godt du føle dæg heima i vinden:)

Anonym sa...

Så kjekt at du har tatt opp igjen bloggingen. Kjekk lesing. Har akkurat ankommet Bergen igjen. Du er savnet allerede :-) Gleder meg til å følge med deg videre. Kanskje får jeg oppdateringer om skandiabanken? :-) Kosa deg Jonas. Håpe me får t et besøk..

Henning

Stine sa...

Kjekt med blogg Jonas!! Satse på du blir ivrige på blogge-fronten! :)