søndag 14. august 2011

Kung Fu

Det har nå gått mer en ti dager siden jeg kom til Shanghai. Ting begynner å gå seg til, mens noen ting lar vente på seg. Landlorden var på forretningsreise i Beijing. Flyet tilbake ble kanselert pga uvær, men møte er avtalt på mandag. De skal da møte oss på kontoret til BI hvor folk fra BI vil være tilstede for å forsøke å forhandle frem en avtale.

Kurset i kinesisk er for alvor i gang. Vi har to lærere. Favoritten er en koselig middelaldrende mann ved navnet Li Mao. Etter to dager fikk vi i lekse å forberede en fremføring for klassen. Ble ikke mange setningene, men noe klarte vi å få frem. Selv om lærerne peker ut folk til å skrive på tavlen og ler av deg når du gjør feil føler jeg at det blir en naturlig stemning rundt det hele og ikke noe nedlatende. Har jo ikke hatt så mange dager på skolen, men føler det er mindre barriere for å si noe i klassene her enn i Norge med denne formen for undervisning. Ellers er det noen fra Oslo som syns det har blitt litt mye å lære to språk på en gang - kinesik og jærsk ;)

Hovedbygget på skolen som vi kaller twin-tower.

Innbyggerne har de siste årene oppleved stor inflasjon i prisene. Dette skyldes mye utlendingene som kommer. Lønningene har ikke steget tilsvarende og en del ting har derfor blitt ganske dyrt for folk her. En jeg snakket med fortalte at prisene på taxi og metro for eksempel hadde fordobblet seg på ca. 5 år. For nordmenn er det selvsagt fremdeles ganske billig. Har hørt at en som jobber på MacDonald her tjener ca. 6 yuan pr time (kursen er ca. 1 yuan er ca. 0,85 kr).

Taiji Boxing


På Torsdag fikk vi en innføring i Taiji Boxing. Heldigvis var dette den rolige formen for Kung Fu i og med at det var midt på dagen ute i stekende sol. Læreren i kinesisk fortalte at dette er den type som for eksempel blir brukt i Kung Fu Panda 2 - finne indre fred. Den harde typen blir ofte brukt av en mann som er godt kjent i Kina - Jackie Chan. De fra Stavanger foreslo at jeg satte opp et kurs i Jærsk Kung Fu - felleskjøpetdress med høygaffel.

Fredag var en knallbra dag. Etter skolen reiste Jens Petter og jeg til Yu Yu garden. Her er det tradisjonelle kinesiske byggninger og marked. Vi satte oss på et kjent te-hus som ligger ute på et lite vann. Det var den dyreste teen jeg har kjøpt, men det var en fin plass og en god opplevelse. Vi traff deretter Lou lou - kinesiske kjæresten til Jens Petter - som har hjulpet oss en hel del. Hun tok oss med til en gate hvor de solgte mye spennende mat. Vi satte oss ute og valgte det som skulle på grillen. Blant annet slange. Kjøttet smakte ikke noe unormalt, og vi ble heller ikke syke.

Her er gaten vi satt å spiste i

Det ble litt rester fra slangene. Bare å legge inn bud ;)

I dag har jeg vært hos frisøren. Dette ble som med mye annet en utfordring i forhold til språket. Med det lille jeg kan i kinesisk var det umulig å forklare noe. De spurte om en del som jeg ikke forstod. Jeg svarte litt ja og nei. Dette resulterte i en havltimes hårvask med hode og nakke massasje, samt ørerens. Hvordan vi kom frem til det er jeg litt usikker på selv, men tilslutt fikk jeg også en hårklipp.

Her fra da vi var på River Cruise

1 kommentar:

Ingrid sa...

Haha, konge mæ ørerens ;) Spente på koss dæ går på dette møde dokke ska ha, håbe dæ blir trim på dæg i år ;)