søndag 27. mai 2012

Fra Shanghai til Lye

Det er bare tre dager igjen av oppholdet i Shanghai. Det har vært et fantastisk år i Kina. De kulturelle utfordringene har vært mange, men det blir også gode historier ut av det. På nasjonaldagen 17. mai leverte vi inn Bacheloroppgaven. Påfølgende mandag var det presentasjon av oppgaven foran sensor og resten av klassen. Tirsdag var det graduation cermony. Vi bar vel flere preg av at det hadde vært lange dager inn mot innlevering av oppgaven. Det ble uansett en flott kveld hvor det ble tatt farvel med de som reiste hjem dagene etter.
.
Bachelorgruppen - Lee, meg, Jens, Preben og Geir
.
Selv med få dager igjen etter et langt opphold gikk jeg nylig på en ny blemme. Det er noen små bokser med drikke flere går å drikker på. Det virket jo som noe bra, så jeg kjøpte en pakke. En kineser hadde gjennom andre lurt på om jeg hadde mageproblemer siden folk som nærmet seg forstoppelse ofte drakk det. Utenom den kinesisk påskriften var det noe jeg antar er et latinsk navn. Det forklarte like mye som det kinesiske. Uansett, er det noen som sliter tar jeg gjerne med det som er igjen.
.
Sånn på sparket er det et par ting jeg ikke kommer til å savne ved Shanghai - køkultur, spytting og sensur. Må også sette opp kakkerlakker her etter at en halvstor forsøkte å dele seng med meg i går. Det er også sider ved Shanghai som vil bli savnet. Pris, Wåshi, teen, villigheten til studentene for å lære, alle de eldre som hver dag går ut i parken og driver med aktiviteter (Bl.a. spill, synging, dansing, gå baklengs, en stor gruppe +70 som øver med sverd) og han gamle mannen med stokk som sitter på benken utenfor huset (han smiler, vinker og roper ut: Hello! Thank you very much).
.
På torsdag starter turen hjem. Den tar over tre uker. Bildet øverst viser reiseruten med det som er planlagte ankomstdatoer. Vi er tre stykker som reiser - Geir fra klassen, Bjørnar Andre (min eks-samboer) og meg. Utenom båt fra Tallinn til Stockholm vil hele turen foregå ved bruk av tog som fremkomstmiddel. Den lengste turen blir strekket mellom Tashkent og Moskva som vil være en togtur på 67 timer. Visum er i boks, og tingene som skal i sekken ligger klar. Det er blant annet budsjettert med en del bøker som skal brukes til tidsfordriv på togene. Jeg gleder meg til å se mer av Kina i første omgang. Shanghai er nok ikke en referanse for hele Kina. Skal forsøke å oppdatere underveis om det blir muligheter. Ellers håper jeg å gå av på Bryne station til bållukt 24. juni.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer så mye, og god tur hjem :-)

Henning

Anonym sa...

Hei, hei. Ha en GOD TUR heim! Kjeme til Lye og ser forhåpentlig mye fine bilder når du har kommet! Hilsen fra faster! :))