lørdag 28. april 2012

Null pupp

Sommertemperaturen er for lengst kommet til Shanghai. 17. mai skal Bachelor-oppgaven leveres inn. Dagene går nå med til innspurten for å få den ferdig. Den siste måneden blir sannsynligvis hektisk, men det er også spennende og lærerikt. En av utfordringene er å få tak i respondenter til undersøkelsen. Bedrifter er ikke like villige som hjemme til å ta seg tid til å svare, selv om vi har en som snakker flytende kinesisk i gruppen.
.
Bachelor jobbing på terrasen i 9.etasje på skolebygget med utsikt over Shanghai.-
.
Vi hadde en klassetur til Suzhou for en uke siden. Vi besøkte flere bedrifter. Blant annet Hydro og Lærdal. Disse to har minst like moderne fasilliteter som bedrifter hjemme har. Andre vi besøkte, som også var norske, hadde mye arbeidskraft i stedet for automatisering.
.
Det har blitt noen nye opplevelser innen kulturforskjeller. Vi var to stykker som ble stoppet av noen kinesere som studerte engelsk. De var hyggelige og vi pratet en liten stund. De inviterte oss til å ta en kopp kaffi for å snakke mer. Dette var på The bund, hvor vi skulle innom det norske konsultet, som er en kjent og dyr plass i Shanghai. Kafeen de valgte viste seg å være en eksklusiv kafe som hadde priser tilsvarende en formue. Vi forsøkte å si på en pen måte at vi alle var studenter og kanskje skulle gå en annen plass. De forstod ikke at det var noe problem. Det var jo bare denne ene gangen vi møtte dem, og da kunne vi jo betale litt for kaffikoppen. Det endte med at vi reiste oss, tok dem i handa og gikk. I denne situasjonenen tapte vi alle ansikt som er viktig i den kinesiske kulturen. Jeg har snakket med noen kinesiske venner og forklart hendelsen. De sier at de ville i den situasjonen blitt værende selv om det var dyrt. Da vi gikk sa vi, indirekte, at de som personer ikke var verdt den dyre kaffien. Det var en tilfeldig valgt kafe, og vi hadde nettopp møtt dem. Vi forstod før det skjedde at det kom til å bli en kulturblemme, men det var jo en interessant erfaring.
.
En annen opplevelse endte bedre enn jeg trodde. Hver mandagskveld deltar jeg på møtene til Rotaract. Vi er rundt 15-20 stykker hvor nesten alle er fra forskjellige nasjoner. Jeg satt å snakket med ei fra Italia. Da vi kom innpå politikk spurte jeg etter en stund hva italienernes oppfattning av Berlusconi er. En portogiser som satt like ved hev seg raskt inn i diskusjoen. Da stemmene hevet seg og armer fektet i alle retninger sank jeg lenger og lenger ned i stolen. De så på meg, lo, og lurte på hva som var galt. Trass i en litt uvant diskusjonsform fikk jeg svar på spørsmålet mitt.
.
I disse dager arrangeres Asia X-games. Stedet er Jiangwan stadium som er like ved der jeg bor. Jeg har like bra utsikt til stadion som de som ser Brynekamper fra huset sitt. Det blir nok mulighet i dagene fremover til å se noen triks fra vinduet. Vi var innom første dagen etter at Henrik fikk billetter fra sin faste kopibutikk. Etter en runde med fotball i en mini-binge for to personer fikk Sverre og jeg komme back-stage hvor alle utøverne var. Sverre skaffet invitasjonen etter å ha mistet halve huden under foten. Min oppfordring om å spille uten sko på det glovarme underlaget med kunstgress ble ikke en stor suksess.
.
Utsikt fra soverromsvinduet til Jiangwan Stadium hvor X-games holdes
.
I forbindelse med 100-årsjubileumet til Titanic tok vi turen til Kinoen for å få med oss dette. I Shanghai viste de den i 4D på kinoen vi skulle på. Vi betalte derfor ekstra for å få salen røyklagt, vann i ansiktet, slag i ryggen og beføling på rumpa. Var trass i en litt negativ formulering verdt pengene for den ekstra opplevelsen det gav. En liten forandring fra orginalversjonen var at scenen da Jack maler Rose ikke var helt identisk. Halve bildet var klippet vekk under deler av denne scenen. En kommentar fra et forum på nettet fra en kineser sa følgende: "Det var ikke isfjellet jeg ventet i nesten 20 år på å få se i 3D"

1 kommentar:

Anonym sa...

Så kjekt å lese Jonas. Min beundring for alt du opplever der nede vil ingen ende ta. Skulle derimot gjerne sett at du hadde ønsket kineserne på den dyre kafeen god bedring :-) Lykke til med innspurten av bacheloroppgaven.

Henning